Tutaj można się dowiedzieć, jakie to projekty, co jest ich celem i na jakim są etapie. Więcej informacji, czyli szczegółowe opisy, linki do dokumentów i konsultacji, można znaleźć klikając na tytuły.
Informacje o projekcie "Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych"
W okresie 01.11.2013 – 31.07.2014 w ramach projektu „Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych” trwała faza testowania produktu finalnego – Wytyczne dotyczące świadczenia usług przez trenera pracy , która realizowana była na terenie 5 województw (mazowieckie, dolnośląskie, pomorskie, podlaskie, podkarpackie). W tym okresie zrekrutowano 72 trenerów pracy w oparciu o Zestaw I – narzędzia do rekrutacji trenerów pracy, którzy wraz z 5 mentorami zostali przeszkoleni w oparciu o Zestaw II – narzędzia do szkolenia trenerów pracy.
Trenerzy pracy zostali zrekrutowani spośród trzech grup kandydatów:
- Trenerzy pracy przeszkoleni w ramach innych projektów,
- Instruktorzy terapii zajęciowej,
- Osoby bez doświadczenia w pracy w charakterze trenera pracy.
Pozyskano 231 pracodawców, z czego 57 zdecydowało się zatrudnić osoby z niepełnosprawnościami lub przyjąć na staż.
Zrekrutowano 490 osób z niepełnosprawnościami m. in. osoby z upośledzeniem umysłowym, z chorobami psychicznymi, niesłyszące, niewidome, głuchoniewidome. Osoby niepełnosprawne do projektu były kwalifikowane nie tylko na podstawie orzeczeń o niepełnosprawności, ale także opinii trenerów pracy dotyczącej tego czy osoba niepełnosprawna potrzebuje wsparcia na 5 krokach zatrudnienia wspomaganego. Jest to istotna zmiana, bowiem w większości projektów skierowanych do osób niepełnosprawnych podstawą kwalifikacji jest jedynie posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności.
Trenerzy pracy udzielali wsparcia na 5 etapach zatrudnienia wspomaganego:
- Etap 1 – Zaangażowanie – przygotowanie osoby do podjęcia świadomej decyzji w zakresie uczestnictwa w programie zatrudnienia wspomaganego.
- Etap 2 – Tworzenie profilu zawodowego – identyfikacja umiejętności, kompetencji, mocnych i słabych strony osoby z niepełnosprawnością.
- Etap 3 – Znajdowanie pracy – poszukiwanie pracy z wykorzystaniem wszelkich dostępnych kanałów. Osoba z niepełnosprawnością aktywnie uczestniczy w tym procesie, w szczególności na etapie podejmowania decyzji.
- Etap 4 – Zaangażowanie pracodawcy – prowadzenie rozmów mających na celu zainteresowanie pracodawcy zatrudnieniem konkretnej osoby z niepełnosprawnością.
- Etap 5 – Wsparcie w miejscu pracy i poza nim – forma i poziom wsparcia udzielanego osobie z niepełnosprawnością są uzależnione od jej potrzeb, posiadanych przez nią umiejętności oraz rodzaju zatrudnienia.
W wyniku realizacji wsparcia z udziałem trenera pracy 53 osoby z niepełnosprawnościami dotarło do 5 etapu ZW, tzn. 53 osoby podjęły zatrudnienie przy wsparciu trenera pracy. Osoby z niepełnosprawnościami zawierały różne formy umów, w różnym wymiarze czasowym, zawsze dopasowanym do indywidualnych potrzeb i możliwości danej osoby. Są to umowy cywilno-prawne jak również umowy o pracę. Dodatkowo 11 osób z niepełnosprawnościami przy wsparciu trenerów pracy rozpoczęło staże zawodowe finansowane ze środków urzędów pracy.
W okresie wrzesień – październik 2014 r. zrealizowano następujące działania:
- przeprowadzono wizytę studyjną u Partnera ponadnarodowego w Irlandii w terminie 30.09.2014 - 03.10.2014. W wizycie uczestniczyły osoby odpowiedzialne za testowanie produktu finalnego i opracowanie jego finalnej wersji. Z wizytą do KARE udali się przedstawiciele Lidera, Partnerów oraz Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych przy Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Podczas spotkania zaprezentowano efekty testowania z rekomendacjami zmian do trzech Zestawów narzędzi składających się na produkt finalny. Partner zagraniczny – KARE - przekazał swoje uwagi oraz sugestie do zaproponowanych zmian, które zostały odnotowane i przekazane Ekspertom ds. produktu oraz Koordynatorowi merytorycznemu.
- zorganizowano w Warszawie dwa spotkania Grup Roboczych, w dniach: 14.10.2014 r. I Grupa (organizacje pozarządowe) i 15.10.2014 r. II Grupa (administracja rządowa i samorządowa). Podczas obu spotkań odbyły się konsultacje propozycji zmian do ostatecznej wersji produktu finalnego.
- odbyły się dwa seminaria dotyczące problematyki zatrudniania wspomaganego dla przedstawicieli MPiPS, PFRON oraz Partnerów. Seminaria odbyły się w dniach: 16.10.2014 r. we Wrocławiu oraz 20.10.2014 r. w Warszawie. Oba seminaria były poprzedzone konferencjami prasowymi. W zorganizowanych seminariach uczestniczył Partner ponadnarodowy z Irlandii.
- Zespół 4 Ekspertów pod kierunkiem Koordynatora ds. efektów produktu pracował nad raportem z analizy rzeczywistych efektów wypracowanego i przetestowanego produktu finalnego. Prace nad raportem zostały zakończone pod koniec miesiąca.
- Ekonomista ds. skalkulowania kosztów trenera pracy opracował raport finansowy dotyczący kosztów związanych z zatrudnieniem trenera pracy. Raport uwzględnia m. in. informacje nt. rzeczywistych kosztów funkcjonowania trenera pracy poniesionych w fazie testowania, jak i kalkulację kosztów uwzględniającą rekomendacje zmian.
- Przeprowadzono ewaluację zewnętrzną wstępnej wersji produktu finalnego. W badaniu wzięli udział trenerzy pracy, mentorzy, osoby niepełnosprawne, pracodawcy oraz personel projektu.
- Eksperci ds. produktu finalnego przy współpracy z Koordynatorem merytorycznym projektu opracowali ostateczną wersję produktu finalnego składającego się z trzech Zestawów narzędzi, tj. do rekrutacji, szkolenia oraz zarządzania i monitorowania pracy trenerów pracy.
W dniu 31.10.2014 r. zostały złożone do Krajowej Instytucji Wspomagającej w Centrum Projektów Europejskich Wytyczne dotyczące świadczenia usług przez trenera pracy . KIW poinformował, iż XX posiedzenie Krajowej Sieci Tematycznej w obszarze Zatrudnienie i integracja społeczna, podczas którego przeprowadzona zostanie walidacja produktu finalnego, odbędzie się 4 grudnia 2014 r. w Warszawie. W zależności od podjętej Uchwały na posiedzeniu KST będą możliwe dalsze działania upowszechniające produktu i włączenie go do głównego nurtu polityki. Głównym długoterminowym celem działań włączających do głównego nurtu polityki będzie wprowadzenie zmian legislacyjnych regulujących instytucję trenera pracy (stanowiącej kluczowy element zatrudnienia wspomaganego) w "Ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych" z dnia 27 sierpnia 1997 r. Zmiana legislacyjna umożliwi zagwarantowanie finansowania usług trenera pracy.