informacje o cookies!

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Szukasz finansowania na realizację działań na rzecz osób niepełnosprawnych? Wyszukaj konkurs dla organizacji i poznaj warunki ubiegania się o wsparcie.

Podsumowanie konsultacji dla NGO – „Zasady wspierania realizacji zadań” (2024)

Przedstawiamy wyniki konsultacji społecznych „Zasad wspierania realizacji zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, zlecanych organizacjom pozarządowym przez PFRON”.

W dniu 16 maja 2024 roku przedłożyliśmy projekt zmian „Zasad wspierania realizacji zadań” do konsultacji z organizacjami pozarządowymi. Dodatkowo, w dniu 13 czerwca 2024 roku przeprowadziliśmy spotkanie podsumowujące konsultacje społeczne, w którym wzięli udział (w formule on-line) przedstawiciele organizacji pozarządowych. Podczas spotkania przedstawiciele Departamentu ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi omówili planowane zmiany w „Zasadach wspierania realizacji zadań” oraz w ogłoszeniu o konkursie, a także odpowiadali na szczegółowe pytania obecnych uczestników.

Dziękujemy za Państwa aktywność, zaangażowanie i zgłoszone propozycje. Dzięki temu mogliśmy zidentyfikować obszary problematyczne i zaproponować rozwiązania, które wpłyną na usprawnienie procesu zlecania realizacji zadań przez PFRON oraz realizację składanych przez organizacje pozarządowe projektów.

Zmiany, które będą obowiązywać w konkursie o zlecenie realizacji zadań, który ogłosimy w 2024 roku, dotyczą w szczególności:

I. Uproszczenia procesu rozliczania dofinansowań

  1. Ograniczyliśmy liczbę dokumentów, które organizacja pozarządowa musi przedłożyć do „Sprawozdania z realizacji projektu” – od nowego konkursu nie trzeba będzie załączać, na przykład: dokumentów potwierdzających spełnienie wymogów informacyjnych, historii rachunku bankowego, informacji o przesunięciach zaoszczędzonych kwot pomiędzy poszczególnymi pozycjami budżetu projektu
  2. Ograniczyliśmy liczbę danych przedstawianych w „Zestawieniu kosztów realizacji projektów” (załącznik nr 1A/1B do „Sprawozdania z realizacji projektu”).
  3. Zwiększyliśmy próg, od którego powstaje obowiązek:
    1. stosowania zasady konkurencyjności – z 60 000,00 złotych netto do 130 000,00 złotych netto;
    2. przeprowadzenia tzw. rozeznania rynku – z 20 000,00 złotych netto do 40 000,00 złotych netto.
  1. Uelastyczniliśmy warunki rozliczania projektów z uwzględnieniem wartości wskaźników ewaluacji.
  2. Jednocześnie wprowadziliśmy do wzoru umowy następujący zapis:

„Nieścisłości, błędy lub braki w sprawozdaniu muszą zostać poprawione przez Zleceniobiorcę w wyznaczonym przez PFRON terminie. Co do zasady dopuszcza się możliwość jednokrotnego poprawienia sprawozdania. Jeżeli Zleceniobiorca nie poprawi sprawozdania w wyznaczonym terminie, zgodnie z wymaganiami PFRON – zostanie przez PFRON uznana tylko ta część kosztów, która została poprawnie udokumentowana. Pozostała część podlega zwrotowi do PFRON.”.

II. Odwołań od oceny merytorycznej

  1. Dodaliśmy zapis, że w odwołaniu organizacja:
    1. nie może zaproponować zwiększenia poszczególnych stawek kosztów, wnioskowanej kwoty dofinansowania lub zmniejszenia procentowej wysokości wkładu własnego;
    2. musi szczegółowo opisać proponowane zmiany; na przykład: jeżeli zmiany dotyczą Tabeli budżetowej (część C wniosku) – organizacja musi zamieścić w odwołaniu (w postaci tabeli) porównanie danych z wniosku oraz danych po korekcie
  1. Jeżeli komisja konkursowa oceni wniosek negatywnie formalnie, w odwołaniu organizacja musi udowodnić, że warunki formalne są spełnione lub przedstawić propozycję usunięcia błędów formalnych.

III. Asystencji osobistej (kierunek pomocy 2)

Dodaliśmy zapis: „Beneficjent ostateczny nie może w tym samym czasie korzystać z usług asystencji osobistej, które finansowane są z różnych środków publicznych. Nie dotyczy to sytuacji, gdy beneficjent korzysta z usług asystenta osobistego oraz z usług asystenta dydaktycznego w placówce edukacyjnej”.

IV. Kierunku pomocy 6 (kampanie)

  1. W przypadku organizacji pozarządowych, które zaplanują w typie projektu „kampanie prowadzone w formie imprez masowych”, działania skierowane do pracodawców, których celem jest promocja zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami, odstąpiliśmy od konieczności spełnienia warunku dotyczącego:
    1. organizowania imprezy corocznie, od co najmniej dwóch lat;
    2. prezentowania imprezy w mediach ogólnopolskich (w tym poprzez telewizję ogólnopolską).
  1. Zrezygnowaliśmy z:
    1. wymogu podawania we wniosku: szczegółowej treści kampanii, a także koncepcji i parametrów planowanych spotów oraz innych form przekazu;
    2. konieczności ustalania wartości wskaźników na podstawie badań sondażowych typu omnibus;
    3. ustalania wskaźnika wpływu: „szacowana liczba osób, u których nastąpiła zmiana postaw”.

V. Wsparcia pośredniego

Dodaliśmy warunek: łączna liczba godzin wsparcia pośredniego nie może stanowić więcej niż 50% łącznej liczby godzin wsparcia w projekcie.

VI. Dokumentów wymaganych przed zawarciem umowy o zlecenie realizacji zadań

Zrezygnowaliśmy z konieczności przedstawiania zaświadczeń z ZUS, Urzędu Skarbowego oraz banku. W umowie o zlecenie realizacji zadań organizacja będzie składać oświadczenia o braku wymagalnych zobowiązań wobec ZUS oraz Urzędu Skarbowego oraz o braku obciążeń na rachunku bankowym, na który przekazane zostaną środki PFRON.

VII. Wizyt monitoringowych

Wprowadziliśmy możliwość przeprowadzenia zapowiedzianych wizyt monitoringowych w siedzibie organizacji w godzinach pracy.

VIII. Wyłączeń osobowych i kapitałowych

Odstąpiliśmy od konieczności stosowania wyłączeń osobowych i kapitałowych (podczas powierzania wykonania usług wykonawcy zewnętrznemu), jeżeli organizacja powierzy realizację usługi podmiotowi działającemu non profit.

IX. Audytu zewnętrznego projektu – kara umowna

We wzorze umowy o zlecenie realizacji zadań dodaliśmy zapis: „W przypadku nieprzeprowadzenia audytu lub przeprowadzenia audytu niezgodnie z „Wytycznymi”, o których mowa powyżej, PFRON naliczy karę umowną w wysokości 1% przyznanych środków finansowych (w przypadku projektów wieloletnich – przyznanych na dany okres). Zapłata kary umownej nie zwalnia Zleceniobiorcy z obowiązku prawidłowego przeprowadzenia audytu zewnętrznego”.

X. Standardów realizacji projektów – kierunek pomocy 2 oraz kierunek pomocy 5

Wprowadziliśmy obowiązek przestrzegania:

  1. „Standardów nauczania orientacji przestrzennej i mobilności osób z niepełnosprawnością wzroku”, jeżeli projekt dotyczy nauki orientacji przestrzennej i mobilności osób niewidomych i słabowidzących (kierunek pomocy 2),
  2. „Standardów kształcenia instruktorów orientacji przestrzennej i mobilności”, jeżeli organizacja zgłosi projekt, w którym zaplanuje kształcenie specjalistów w zakresie treningu orientacji przestrzennej (kierunek pomocy 5).

XI. Zmiany terminologii

W całej dokumentacji konkursowej zmieniliśmy wyrażenia:

  • „osoba niepełnosprawna” na „osoba z niepełnosprawnością”;
  • „osoby niepełnosprawne” na „osoby z niepełnosprawnościami”.

Podczas procesu konsultacji 12 organizacji pozarządowych zgłosiło 64 uwagi i rekomendacje. Każdą ze zgłoszonych propozycji poddaliśmy szczegółowej analizie. Do każdej z uwag przedstawiliśmy nasze stanowisko, które jest zawarte w zestawieniu uwag z konsultacji społecznych „Zasad wspierania realizacji zadań”.

Data publikacji: 2024-08-07
Autor: Departament ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi