Na stronie znajdziesz najświeższe aktualności dotyczące Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Refundacja składek ZUS – od 1 lipca 2024 r. nowy formularz INF-O-PdM
Nowe zasady udzielania pomocy de minimis
Od 1 lipca 2024 r. będziemy Państwu wypłacać refundację składek ZUS na podstawie nowego rozporządzenia Komisji Europejskiej [przypis 1], które zmienia zasady udzielania pomocy de minimis.
W związku z nowym rozporządzeniem:
- Zwiększa się limit pomocy de minimis do kwoty 300 tys. EUR w okresie 3 lat dla jednego przedsiębiorcy (dotychczas 200 tys. EUR).
- Zmienia się sposób obliczania 3-letniego okresu przy sumowaniu limitu pomocy de minimis (na pełne 3 lata wstecz, zamiast jak dotąd rok bieżący i dwa lata wstecz).
- Nie ma już odrębnego limitu pomocy de minimis dla przedsiębiorstw, które prowadzą działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarów (100 tys. EUR). Obecnie transport drogowy należy do sektora ogólnego – limit 300 tys. EUR.
- Nie ma już zakazu wykorzystania pomocy de minimis na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego towarów.
- Dopuszcza się udzielanie pomocy de minimis przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury (kod PKD 1020 Z). Przedsiębiorca, który wykazuje we wniosku Wn-U-G PKD 1020 Z, obecnie będzie składał wniosek Wn-U-G [przypis 2] z formularzem INF-O-PdM [przypis 3]. Dzięki temu wnioskodawca taki, zyskuje m.in. wyższy limit pomocy. Zamiast 30 tys. EUR, będzie miał limit 300 tys. EUR do wykorzystania przez 3 lata.
Zmiany te wymagają, abyście Państwo przekazali do Funduszu nowy wzór informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.
Od 1 lipca 2024 r. wraz z pierwszym wnioskiem Wn-U-G trzeba złożyć nowy formularz INF-O-PdM
Jeśli ubiegacie się Państwo o refundację składek ZUS, w związku z prowadzeniem działalności w sektorze ogólnym [przypis 4] (czyli innym niż w produkcji podstawowej produktów rolnych, rybołówstwa i akwakultury), to z pierwszym składanym od 01.07.2024 r. wnioskiem lub korektą wniosku Wn-U-G musicie Państwo złożyć nowy formularz INF-O-PdM.
Przy określeniu, który wniosek jest pierwszy istotna jest data nadania wniosku. Jeśli nie załączycie Państwo nowego formularza INF-O-PdM do pierwszego składanego od 01.07.2024 r. wniosku lub korekty wniosku Wn-U-G, spowoduje to odrzucenie dokumentu i wyślemy wezwanie do korekty.
Nowy wzór formularza INF-O-PdM jest dla Państwa dostępny w Biurze Funduszu, Oddziałach PFRON oraz na stronie PFRON. Nowy formularz INF-O-PdM będzie także dostępny od 1.07.2024 r. w Systemie Obsługi Dofinansowań i Refundacji – SODiR [przypis 5]. Po podpisaniu wniosku Wn-U-G trzeba wybrać funkcję ‘Załączniki’, a następnie ‘dodaj INF-O-PdM’.
Na co zwrócić szczególną uwagę?
- W formularzu INF-O-PdM wypełnijcie Państwo wszystkie wymagane pozycje w sekcji A, C i D, a w sekcji E dane osoby upoważnionej do przedstawienia informacji oraz datę i podpis. Formularz musi być podpisany przez wnioskodawcę lub osobę upoważnioną. Sekcji B w formularzu INF-O-PdM w przypadku refundacji składek ZUS nie musicie Państwo uzupełniać.
- Jeśli ubiegacie się Państwo o refundację składek ZUS jako:
- wspólnik spółki cywilnej, jawnej albo partnerskiej,
- komplementariusz spółki komandytowej albo komandytowo-akcyjnej niebędący akcjonariuszem,
- wspólnik jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo akcjonariusz prostej spółki akcyjnej,
– w związku z działalnością prowadzoną w tej spółce – to dodatkowo musicie Państwo uzupełnić sekcję A1. Wówczas w sekcji A w INF-O-PdM wykażcie Państwo dane spółki, a w sekcji A1 w INF-O-PdM dane wnioskodawcy. W takim przypadku, to spółka będzie faktycznym beneficjentem tej pomocy i uzyskane wsparcie zmniejszy kwotę 3-letniego limitu dla spółki. Dane wnioskodawcy w sekcji A1 z INF-O-PdM powinny być zgodne z danymi wnioskodawcy we Wn-U-G:
- NIP w pozycji 1a w sekcji A1 z INF-O-PdM taki sam, jak NIP z pozycji 8 we Wn-U-G;
- Nazwa wnioskodawcy w pozycji 2a w sekcji A1 z INF-O-PdM taka sama, jak nazwa wnioskodawcy z pozycji 19 we Wn-U-G;
- Adres wnioskodawcy w pozycji 3a w sekcji A1 z INF-O-PdM taki sam jak adres wykazany w pozycjach od 20 do 25 we wniosku Wn-U-G.
Jeśli natomiast:
- działalności gospodarczej nie prowadzicie Państwo w formie spółki lub
- nie wnioskujecie Państwo do PFRON w związku z działalnością w spółce,
sekcja A1 zostaje pusta, a w sekcji A podajecie Państwo dane wnioskodawcy, zgodne z danymi z Wn-U-G.
- W pozycji 9 i 10 w sekcji A w INF-O-PdM zmienił się sposób obliczania 3-letniego okresu przy sumowaniu limitu pomocy de minimis w pozycjach, w których wykazuje się łączną wartość pomocy de mnimis udzielonej podmiotom:
- powiązanym,
- połączonym lub przejętym,
- przed podziałem lub przekształceniem.
Obecnie przy ocenie użycia limitu pomocy de minimis bierze się pod uwagę 3 minione lata [przypis 6], a nie rok bieżący oraz 2 ostatnie lata podatkowe.
- W sekcji C w INF-O-PdM:
- w każdej pozycji od 1 do 4 wskażcie Państwo jedną odpowiedź ‘tak’ lub ‘nie’;
- jeśli co najmniej jedna odpowiedź w pozycji od 1 do 4 jest twierdząca, to musicie Państwo udzielić odpowiedzi ‘tak’ lub ‘nie’ także w pozycji 5;
- jeśli co najmniej jedna odpowiedź w pozycji 1 i/lub 2 jest twierdząca, to musicie Państwo udzielić odpowiedzi ‘tak’ lub ‘nie’ także w pozycji 6 (w pozostałych przypadkach odpowiedź ‘nie dotyczy’).
- jeśli w pozycji 6 jest odpowiedź twierdząca, to w polu dodatkowym musicie Państwo wyjaśnić, w jaki sposób zapewniona jest rozdzielność rachunkowa [przypis 7]
- W sekcji D tabelę w pozycji 3 i punkty od 1 do 8 za tabelą wypełniacie Państwo tylko w sytuacji, jeśli wnioskodawca otrzymał inną pomoc do składek: emerytalnej
i rentowej, za okres wykazany we wniosku Wn-U-G. We wniosku Wn-U-G pomoc z innych źródeł do składki emerytalnej i rentowej wykazujecie Państwo w poz. 45 i 46.
Gdzie szukać więcej informacji?
Wyjaśnienia jak wypełnić nowy formularz INF-O-PdM znajdziecie Państwo:
- na 7 stronie nowego formularza INF-O-PdM (przypisy do druku) oraz w razie potrzeby w instrukcji wypełnienia tabeli w sekcji D formularza (instrukcja ta jest odrębną częścią formularza)
- na stronie PFRON w formie objaśnień oraz w filmie instruktażowym (film dostępny będzie dla Państwa od 1.07.2024 r.),
- w kontakcie telefonicznym pod numerem telefonu infolinii PFRON (22) 581-84-10 wew. 1 (od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-15.00),
- wysyłając pytania pod adres mailowy: sod@pfron.org.pl lub w SODiR w module ‘Korespondencja’.
Przypisy
[1] Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023)
[2] Wniosek osoby niepełnosprawnej wykonującej działalność gospodarczą o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne.
[3] Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.
[4] Sektor ogólny obejmuje również działalność w dziedzinie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych oraz w dziedzinie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury. Nie obejmuje natomiast produkcji podstawowej produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury.
[5] System Obsługi Dofinansowań i Refundacji (SODiR) jest bezpłatnym systemem, w którym można przygotowywać i wysyłać wnioski Wn-U-G, Wn-U-A, Wn-D z załącznikami. Pozwala również na otrzymywanie korespondencji elektronicznej od PFRON w sprawie złożonych wniosków (bez konieczności zakładania konta email). Aby móc wysyłać wnioski za pośrednictwem SODiR trzeba w pierwszym lub kolejnym wniosku Wn-U-G składanym w wersji papierowej złożyć odpowiednie oświadczenie w poz. 50 i 51. Wnioskodawca otrzyma hasło i login od PFRON w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku w formie dokumentu pisemnego z zaznaczoną odpowiedzią ‘Proszę o wydanie identyfikatora (loginu) i hasła dostępu’.
[6] 3 minione lata należy rozumieć w ten sposób, że jeśli na przykład pomoc de minimis ma być udzielona 5 lipca 2024 r., to sumuje się pomoc de minimis i pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie udzieloną przedsiębiorstwu począwszy od 5 lipca 2021 r. do 5 lipca 2024 r. włącznie.
[7] Rozdzielność rachunkowa określonej działalności gospodarczej polega na:
- prowadzeniu odrębnej ewidencji dla tej działalności gospodarczej oraz
- prawidłowym przypisywaniu przychodów i kosztów na podstawie konsekwentnie stosowanych
i mających obiektywne uzasadnienie metod, a także - określeniu w dokumentacji zasad prowadzenia odrębnej ewidencji oraz metod przypisywania kosztów i przychodów.