informacje o cookies!

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Na stronie znajdziesz najświeższe aktualności dotyczące Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Refundacja składek ZUS – od 1 lipca 2024 r. nowy formularz INF-O-PdM

Nowe zasady udzielania pomocy de minimis

Od 1 lipca 2024 r. będziemy Państwu wypłacać refundację składek ZUS na podstawie nowego rozporządzenia Komisji Europejskiej [przypis 1], które zmienia zasady udzielania pomocy de minimis.
W związku z nowym rozporządzeniem:

  1. Zwiększa się limit pomocy de minimis do kwoty 300 tys. EUR w okresie 3 lat dla jednego przedsiębiorcy (dotychczas 200 tys. EUR).
  2. Zmienia się sposób obliczania 3-letniego okresu przy sumowaniu limitu pomocy de minimis (na pełne 3 lata wstecz, zamiast jak dotąd rok bieżący i dwa lata wstecz).
  3. Nie ma już odrębnego limitu pomocy de minimis dla przedsiębiorstw, które prowadzą działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarów (100 tys. EUR). Obecnie transport drogowy należy do sektora ogólnego – limit 300 tys. EUR.
  4. Nie ma już zakazu wykorzystania pomocy de minimis na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego towarów.
  5. Dopuszcza się udzielanie pomocy de minimis przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury (kod PKD 1020 Z). Przedsiębiorca, który wykazuje we wniosku Wn-U-G PKD 1020 Z, obecnie będzie składał wniosek Wn-U-G [przypis 2] z formularzem INF-O-PdM [przypis 3]. Dzięki temu wnioskodawca taki, zyskuje m.in. wyższy limit pomocy. Zamiast 30 tys. EUR, będzie miał limit 300 tys. EUR do wykorzystania przez 3 lata.

Zmiany te wymagają, abyście Państwo przekazali do Funduszu nowy wzór informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.

Od 1 lipca 2024 r. wraz z pierwszym wnioskiem Wn-U-G trzeba złożyć nowy formularz INF-O-PdM

Jeśli ubiegacie się Państwo o refundację składek ZUS, w związku z prowadzeniem działalności w sektorze ogólnym [przypis 4] (czyli innym niż w produkcji podstawowej produktów rolnych, rybołówstwa i akwakultury), to z pierwszym składanym od 01.07.2024 r. wnioskiem lub korektą wniosku Wn-U-G musicie Państwo złożyć nowy formularz INF-O-PdM.
Przy określeniu, który wniosek jest pierwszy istotna jest data nadania wniosku. Jeśli nie załączycie Państwo nowego formularza INF-O-PdM do pierwszego składanego od 01.07.2024 r. wniosku lub korekty wniosku Wn-U-G, spowoduje to odrzucenie dokumentu i wyślemy wezwanie do korekty.

Nowy wzór formularza INF-O-PdM jest dla Państwa dostępny w Biurze Funduszu, Oddziałach PFRON oraz na stronie PFRON. Nowy formularz INF-O-PdM będzie także dostępny od 1.07.2024 r. w Systemie Obsługi Dofinansowań i Refundacji – SODiR [przypis 5]. Po podpisaniu wniosku Wn-U-G trzeba wybrać funkcję ‘Załączniki’, a następnie ‘dodaj INF-O-PdM’.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

  1. W formularzu INF-O-PdM wypełnijcie Państwo wszystkie wymagane pozycje w sekcji A, C i D, a w sekcji E dane osoby upoważnionej do przedstawienia informacji oraz datę i podpis. Formularz musi być podpisany przez wnioskodawcę lub osobę upoważnioną. Sekcji B w formularzu INF-O-PdM w przypadku refundacji składek ZUS nie musicie Państwo uzupełniać.
  2. Jeśli ubiegacie się Państwo o refundację składek ZUS jako:
  • wspólnik spółki cywilnej, jawnej albo partnerskiej,
  • komplementariusz spółki komandytowej albo komandytowo-akcyjnej niebędący akcjonariuszem,
  • wspólnik jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo akcjonariusz prostej spółki akcyjnej,

– w związku z działalnością prowadzoną w tej spółce – to dodatkowo musicie Państwo uzupełnić sekcję A1. Wówczas w sekcji A w INF-O-PdM wykażcie Państwo dane spółki, a w sekcji A1 w INF-O-PdM dane wnioskodawcy. W takim przypadku, to spółka będzie faktycznym beneficjentem tej pomocy i uzyskane wsparcie zmniejszy kwotę 3-letniego limitu dla spółki. Dane wnioskodawcy w sekcji A1 z INF-O-PdM powinny być zgodne z danymi wnioskodawcy we Wn-U-G:

  • NIP w pozycji 1a w sekcji A1 z INF-O-PdM taki sam, jak NIP z pozycji 8 we Wn-U-G;
  • Nazwa wnioskodawcy w pozycji 2a w sekcji A1 z INF-O-PdM taka sama, jak nazwa wnioskodawcy z pozycji 19 we Wn-U-G;
  • Adres wnioskodawcy w pozycji 3a w sekcji A1 z INF-O-PdM taki sam jak adres wykazany w pozycjach od 20 do 25 we wniosku Wn-U-G.

Jeśli natomiast:

  • działalności gospodarczej nie prowadzicie Państwo w formie spółki lub
  • nie wnioskujecie Państwo do PFRON w związku z działalnością w spółce,

sekcja A1 zostaje pusta, a w sekcji A podajecie Państwo dane wnioskodawcy, zgodne z danymi z Wn-U-G. 

  1. W pozycji 9 i 10 w sekcji A w INF-O-PdM zmienił się sposób obliczania 3-letniego okresu przy sumowaniu limitu pomocy de minimis w pozycjach, w których wykazuje się łączną wartość pomocy de mnimis udzielonej podmiotom:
  • powiązanym,
  • połączonym lub przejętym,
  • przed podziałem lub przekształceniem.

Obecnie przy ocenie użycia limitu pomocy de minimis bierze się pod uwagę 3 minione lata [przypis 6], a nie rok bieżący oraz 2 ostatnie lata podatkowe.

  1. W sekcji C w INF-O-PdM:
  • w każdej pozycji od 1 do 4 wskażcie Państwo jedną odpowiedź ‘tak’ lub ‘nie’;
  • jeśli co najmniej jedna odpowiedź w pozycji od 1 do 4 jest twierdząca, to musicie Państwo udzielić odpowiedzi ‘tak’ lub ‘nie’ także w pozycji 5;
  • jeśli co najmniej jedna odpowiedź w pozycji 1 i/lub 2 jest twierdząca, to musicie Państwo udzielić odpowiedzi ‘tak’ lub ‘nie’ także w pozycji 6 (w pozostałych przypadkach odpowiedź ‘nie dotyczy’).
  • jeśli w pozycji 6 jest odpowiedź twierdząca, to w polu dodatkowym musicie Państwo wyjaśnić, w jaki sposób zapewniona jest rozdzielność rachunkowa [przypis 7]
  1. W sekcji D tabelę w pozycji 3 i punkty od 1 do 8 za tabelą wypełniacie Państwo tylko w sytuacji, jeśli wnioskodawca otrzymał inną pomoc do składek: emerytalnej
    i rentowej, za okres wykazany we wniosku Wn-U-G. We wniosku Wn-U-G pomoc z innych źródeł do składki emerytalnej i rentowej wykazujecie Państwo w poz. 45 i 46.

Gdzie szukać więcej informacji?

Wyjaśnienia jak wypełnić nowy formularz INF-O-PdM znajdziecie Państwo:

  • na 7 stronie nowego formularza INF-O-PdM (przypisy do druku) oraz w razie potrzeby w instrukcji wypełnienia tabeli w sekcji D formularza (instrukcja ta jest odrębną częścią formularza)
  • na stronie PFRON w formie objaśnień oraz w filmie instruktażowym (film dostępny będzie dla Państwa od 1.07.2024 r.),
  • w kontakcie telefonicznym pod numerem telefonu infolinii PFRON (22) 581-84-10 wew. 1 (od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-15.00),
  • wysyłając pytania pod adres mailowy: sod@pfron.org.pl lub w SODiR w module ‘Korespondencja’.


Przypisy

[1] Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023)

[2] Wniosek osoby niepełnosprawnej wykonującej działalność gospodarczą o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne.

[3] Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.

[4] Sektor ogólny obejmuje również działalność w dziedzinie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych oraz w dziedzinie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury. Nie obejmuje natomiast produkcji podstawowej produktów rolnych, rybołówstwa lub akwakultury.

[5] System Obsługi Dofinansowań i Refundacji (SODiR) jest bezpłatnym systemem, w którym można przygotowywać i wysyłać wnioski Wn-U-G, Wn-U-A, Wn-D z załącznikami. Pozwala również na otrzymywanie korespondencji elektronicznej od PFRON w sprawie złożonych wniosków (bez konieczności zakładania konta email). Aby móc wysyłać wnioski za pośrednictwem SODiR trzeba w pierwszym lub kolejnym wniosku Wn-U-G składanym w wersji papierowej złożyć odpowiednie oświadczenie w poz. 50 i 51. Wnioskodawca otrzyma hasło i login od PFRON w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku w formie dokumentu pisemnego z zaznaczoną odpowiedzią ‘Proszę o wydanie identyfikatora (loginu) i hasła dostępu’.

[6] 3 minione lata należy rozumieć w ten sposób, że jeśli na przykład pomoc de minimis ma być udzielona 5 lipca 2024 r., to sumuje się pomoc de minimis i pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie udzieloną przedsiębiorstwu począwszy od 5 lipca 2021 r. do 5 lipca 2024 r. włącznie.

[7] Rozdzielność rachunkowa określonej działalności gospodarczej polega na:

  • prowadzeniu odrębnej ewidencji dla tej działalności gospodarczej oraz
  • prawidłowym przypisywaniu przychodów i kosztów na podstawie konsekwentnie stosowanych
    i mających obiektywne uzasadnienie metod, a także
  • określeniu w dokumentacji zasad prowadzenia odrębnej ewidencji oraz metod przypisywania kosztów i przychodów.
Data publikacji: 2024-06-28
Autor: Departament ds. Rynku Pracy