Misją Funduszu jest ułatwianie osobom niepełnosprawnym pełnego uczestnictwa w życiu zawodowym i społecznym.
Kodeks Etyki
Kwestia wypracowania i utrzymania standardów etycznych działania instytucji jest niezwykle istotna z punktu widzenia zarówno jakości pracy, jak i satysfakcji pracowników.
Zarządzeniem Prezesa Zarządu nr 128/2015 z dnia 6 listopada 2015 r. zatwierdzony został nowy Kodeks Etyki pracowników Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Zastąpił poprzedni tego typu dokument, funkcjonujący od 2011 roku.
Kodeks ma charakter jawny; zdecydowaliśmy się opublikować go również na witrynie Funduszu jako dokument pokazujący zaangażowanie naszej instytucji w rozwijanie standardów pracy.
W razie pytań odnośnie realizacji postanowień Kodeksu, prosimy o kontakt mailowy pod adresem:
Kodeks Etyki Pracowników Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
§1
Postanowienia ogólne
- Kodeks Etyki Pracowników Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zwany dalej „Kodeksem Etyki” lub „Kodeksem” określa standardy postępowania, których mają obowiązek przestrzegać w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych członkowie Zarządu Funduszu, osoby sprawujące funkcje kierownicze oraz pozostali pracownicy Funduszu, w tym osoby zatrudnione na umowach cywilnoprawnych.
- Ilekroć w Kodeksie Etyki mowa o „Pracownikach” lub „Pracownikach Funduszu”, dotyczy to wszystkich kategorii osób wymienionych w ust. 1.
§2
Zasady obowiązujące w procesie pracy w Funduszu
- Za naczelną zasadę obowiązującą Pracowników Funduszu w procesie pracy uznaje się traktowanie pracy jako służby publicznej, która winna być wykonywana z poszanowaniem godności innych osób i swojej własnej.
- Pracownicy Funduszu kierują się w relacjach służbowych następującymi zasadami:
- zasadą praworządności,
- zasadą transparentności,
- zasadą profesjonalizmu,
- zasadą adekwatności,
- zasadą nienadużywania uprawnień,
- zasadą bezstronności i niezależności,
- zasadą obiektywizmu,
- zasadą współodpowiedzialności.
- Zasada praworządności:
- w trakcie czynności służbowych Pracownik stosuje normy i procedury wynikające z przepisów prawa oraz regulacji wewnętrznych Funduszu;
- działania Pracownika winny posiadać podstawę prawną i być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa;
- Pracownik ma obowiązek stosowania się do wymogów prawa z należytą starannością, mając na względzie interes publiczny;
- informacje uzyskane w wyniku prowadzonych czynności Pracownik wykorzystuje wyłącznie do celów służbowych.
- Zasada transparentności:
- Pracownik, w szczególności mający wpływ na gospodarowanie środkami publicznymi, dokonuje czynności w sposób przejrzysty, a uzyskane informacje o charakterze publicznym udostępnia w pełnym zakresie, z wyłączeniem informacji chronionych przepisami prawa powszechnego bądź przepisami wewnętrznymi;
- niedopuszczalna jest podległość służbowa pomiędzy osobami bliskimi (osobami pozostającymi w związku małżeńskim, w konkubinacie, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa, osobami pozostającymi w stosunku przysposobienia, opieki, kurateli lub domownikami).
- Zasada profesjonalizmu:
- każdy Pracownik dba o terminową i efektywną realizację zadań, wykorzystując przy tym w pełni posiadaną i nabywaną wiedzę i doświadczenie; a także o jak najwyższą jakość pracy;
- każdy Pracownik zobowiązany jest do racjonalnego gospodarowania środkami finansowymi poprzez podejmowanie przemyślanych, zgodnych z interesem publicznym decyzji w rozporządzaniu tymi środkami;
- Pracownik, w szczególności pełniący funkcje kierownicze bądź reprezentujący Fundusz w kontaktach zewnętrznych powinien zachowywać schludny wygląd i ubiór stosowny do pracy biurowej.
- Zasada adekwatności:
- przy realizacji obowiązków służbowych Pracownik podejmuje działania współmierne do obranego celu;
- Pracownik zwraca uwagę na adekwatne wyważenie interesów Beneficjentów Funduszu i interesu publicznego.
- Zasada nienadużywania uprawnień:
- z posiadanych uprawnień Pracownik może korzystać wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały mu udzielone;
- Pracownik nie może korzystać z udzielonych uprawnień dla osiągnięcia celów, dla których brak jest podstawy prawnej lub które nie mogą być uzasadnione interesem publicznym.
- Zasada bezstronności i niezależności:
- przy realizacji obowiązków służbowych Pracownik działa bezstronnie i niezależnie w granicach posiadanych kompetencji;
- na postępowanie Pracownika nie może mieć wpływu interes osobisty lub rodzinny ani jakakolwiek inna presja;
- Pracownik nie może uczestniczyć w podejmowaniu decyzji, na podstawie której on lub osoba bliska (pozostająca z Pracownikiem w związku małżeńskim albo stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej lub domownik) miałby jakikolwiek interes finansowy lub osobisty; zasady wyłączania się Pracownika z działań, w których zachodzi konflikt interesów, określają w Funduszu odrębne przepisy wewnętrzne i obowiązujące przepisy prawa.
- Zasada obiektywizmu:
- Pracownik uwzględnia w swej pracy wszystkie istotne czynniki i przypisuje każdemu z nich należne znaczenie, a także nie uwzględnia okoliczności niezwiązanych z daną sprawą;
- przy realizacji obowiązków służbowych Pracownik unika arbitralnych działań i wszelkich form faworyzowania Beneficjentów Funduszu lub współpracowników, bez względu na motywy takiego postępowania;
- Zasada współodpowiedzialności:
- niedozwolone jest uchylanie się od podejmowania decyzji, leżących w kompetencjach Pracownika, jak też unikanie odpowiedzialności za skutki działań, zrealizowanych na ich podstawie lub skutki zaniechań – dotyczy to również odpowiedzialności za słowa;
- relacje służbowe opierają się na współpracy, koleżeństwie, wzajemnym szacunku, pomocy oraz dzieleniu się doświadczeniem, wiedzą i umiejętnościami;
- każdy Pracownik dba o dobre stosunki międzyludzkie;
- Pracownik godnie zachowuje się w miejscu pracy i poza nim, a swoją postawą nie powoduje obniżenia autorytetu i wiarygodności Funduszu;
- w miejscu pracy Pracownik powinien przeciwstawiać się jakimkolwiek działaniom lub zachowaniom dyskryminującym, np. mobbingowi, molestowaniu, stalkingowi i innym formom przemocy psychicznej i fizycznej.
§ 3
Rzecznik Etyki
- W Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych funkcjonuje Rzecznik Etyki.
- Rzecznik Etyki powoływany jest na dwuletnią kadencję przez Prezesa Zarządu PFRON spośród Pracowników Funduszu.
- Rzecznik Etyki jest osobą zaufania publicznego, pełniącą swoje obowiązki społecznie.
- Do zadań Rzecznika Etyki należy:
- dbanie o jakość przestrzegania standardów etycznych wynikających z Kodeksu Etyki i wyrażanie opinii w tym zakresie;
- proponowanie Zarządowi Funduszu działań w zakresie jakości przestrzegania standardów etycznych;
- inicjowanie szkoleń i innych działań upowszechniających standardy etyczne i rozwijających kulturę organizacyjną Funduszu w tym zakresie;
- przeprowadzanie postępowań wyjaśniających wszelkie naruszenia zasad etyki i interwencji w tym zakresie;
- inicjowanie zmian w Kodeksie Etyki;
- współpraca z Rzecznikami Etyki w innych instytucjach;
- przeprowadzanie cyklicznych badań jakości przestrzegania standardów etycznych;
- składanie Zarządowi PFRON co najmniej raz w roku raportu ze stanu przestrzegania standardów etycznych.
- Każdy pracownik Funduszu może zgłosić Rzecznikowi Etyki naruszenie standardów etycznych wynikających z Kodeksu Etyki, bądź propozycji i inicjatyw w tym zakresie poprzez rozmowę bezpośrednią, mail na adres rzecznik_etyki@pfron.org.pl lub na piśmie. W przypadku zgłoszenia naruszenia standardów etycznych Rzecznik Etyki zobowiązany jest do podjęcia interwencji z zachowaniem należytej dyskrecji i ochrony Pracownika, decydującego się na ujawnienie takiego naruszenia, w szczególności na uniknięcie przez Pracownika negatywnych konsekwencji faktu ujawnienia naruszenia.
§ 4
Odpowiedzialność za przestrzeganie postanowień Kodeksu Etyki
- Pracownicy Funduszu zobowiązani są do kierowania się zasadami Kodeksu Etyki w realizacji zadań służbowych.
- Pracownicy Funduszu składają oświadczenie o zapoznaniu się z Kodeksem, które dołączane jest do ich akt pracowniczych. Wzór oświadczenia stanowi załącznik do Kodeksu Etyki.
- Za naruszenie zasad Kodeksu Etyki Pracownicy ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną