Na stronie znajdziesz najświeższe komunikaty z regionu dotyczące Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
„Mózg - rozwój - komunikacja. Potrzeba interdyscyplinarnego wsparcia” – PFRON partnerem II Konferencji Naukowo-Szkoleniowej w Poznaniu
W dniach 6 i 7 maja 2024 roku Uniwersytet Medyczny w Poznaniu organizuje II Konferencję Naukowo-Szkoleniową zatytułowaną „Mózg - rozwój - komunikacja. Potrzeba interdyscyplinarnego wsparcia”. Poszczególni prelegenci wygłoszą swoje referaty zarówno w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu przy ul. Przybyszewskiego 37a, jak i w Centrum Biologii Medycznej Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu przy ul. Rokietnickiej 8.
Partnerem konferencji jest Oddział Wielkopolski Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
W ciągu ostatnich kilku dekad wiedza na temat funkcjonowania mózgu, rozwoju neurokognitywnego, zaburzeń neurorozwojowych i neurodegeneracyjnych oraz wpływu różnych patogenów na funkcjonowanie człowieka ogromnie wzrosła. Badania nad rozwojem mózgu, rozwojem poznawczo-behawioralnym i połączeniem tych dziedzin pogłębiły naszą wiedzę na temat zależności pomiędzy dojrzewaniem mózgu a zachowaniem, w tym zwłaszcza nad zachowaniami komunikacyjnymi.
Dynamiczny rozwój badań w obszarze neuronauki wymaga integracji międzydyscyplinarnej, budowania sieci interprofesjonalnych zarówno w sferze badań naukowych, jak i praktyk ludzkich, w tym zwłaszcza praktyk nastawionych na wspieranie rozwoju oraz prowadzenie terapii.
Celem konferencji jest stworzenie forum prezentacji i dyskusji stanowisk, podejść, teorii, paradygmatów, wyników badań empirycznych, jak również rozwiązań metodycznych i technologicznych oraz programów terapeutycznych. Zapraszamy do udziału w konferencji badaczy różnych dyscyplin naukowych oraz praktyków zajmujących się pracą rozwojową i terapeutyczną.
Program konferencji:
6 maja 2024 roku (poniedziałek):
9:00 – 9:15 Uroczyste rozpoczęcie konferencji:
- prof. dr hab. Edmund Grześkowiak, Prorektor ds. Studenckich oraz dr hab. Dorota Talarska, Prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
9:15 – 12:00 Sesja plenarna (Sala A)
- Przewodniczą: prof. dr hab. Katarzyna Hojan, prof. dr hab. Ewa Kaptur, dr Mirosława Cylkowska-Nowak
9:15 – 9:45 „Wpływ leków neurologicznych na sprawność funkcjonalną”
- dr hab. Agnieszka Neumann-Podczaska, prof. UM (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji w Warszawie)
9:45 – 10:15 „Problem normy zachowań językowych wobec zmian cywilizacyjno-kulturowych, demograficznych i środowiskowych”
- dr hab. Jolanta Panasiuk, prof. UMCS (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
10:15 – 10:45 „Schizofazja czy schizofazje? O zróżnicowaniu objawów zaburzeń językowych w schizofrenii”
- dr Wojciech Lipski (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
10:45 – 11:15 „Diagnoza logopedyczna w świetle miofunkcji”
- dr hab. Ewa Kaptur, prof. UAM, (Uniwersytet Medyczny im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
11:15 – 11:40 „Metawersum jako środowisko zindywidualizowanej neurorehabilitacji”
- dr hab. inż. Paweł Śniatała (1); prof. dr hab. inż. Piotr Skrzypczyński (2); mgr Ewa Kozielewska-Zwierska (3;4); mgr inż. Szymon Baliński (5); prof. dr hab. Sławomir Michalak (3;4;6): [1 – Zakład Inteligentnych Systemów Wspomagania Decyzji, Instytut Informatyki, Politechnika Poznańska; 2 – Instytut Robotyki i Inteligencji Maszynowej, Politechnika Poznańska; 3 – Katedra Neurochirurgii i Neurotraumatologii, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu; 4 – Pododdział Udarowy, Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Poznaniu; 5 – Instytut Sieci Teleinformatycznych, Politechnika Poznańska; 6 – Zakład Neurochemii i Neuropatologii, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu]
11:40 – 12:00 „Móżdżek - unikalna struktura i niezwykłe położenie”
- dr Jarosław Sobański (Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu)
12:00 – 12:45 Przerwa kawowa
12:00 – 12:45 Sesja Posterowa - hall, obok sali C
„Tablica do komunikacji alternatywnej i wspomagającej”
- mgr Edyta Tyszkiewicz (Akademia Kujawsko-Pomorska w Bydgoszczy)
„ Wyniki superwizji szkoleniowej towarzyszącej wprowadzaniu komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) w OREW EMEDEA w Poznaniu”
- mgr Edyta Tyszkiewicz (Akademia Kujawsko-Pomorska w Bydgoszczy)
12:45 – 14:15 Sesje równoległe
Sesja I (Sala A) – „Starzenie się, komunikacja i artykulacja”
- Przewodniczą: prof. dr hab. Jolanta Panasiuk, dr Anna Rasmus
12:45 – 13:05 „Analiza poziomu cysteinowych proteaz gigipainy K i R u pacjentów z chorobą Alzheimera”
- lek. Mikołaj Hurła (1); Natalia Banaszek (1); Wojciech Owecki (1); Joanna Poszwa (1); prof. dr hab. Wojciech Kozubski (2); prof. dr hab. Jolanta Dorszewska (1): [1 – Pracownia Neurobiologii Katedry i Kliniki Neurologii Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu; 2 – Katedra i Klinika Neurologii Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu]
13:05 – 13:25 „Wykorzystanie robota osobistego Foki Paro w terapii osób żyjących z demencją. Czy sztuczna inteligencja nam pomoże? Doświadczenia Sopockiego Centrum Seniora”
- mgr Agnieszka Cysewska (Sopockie Centrum Seniora)
13:25 – 13:45 „Wpływ implantacji na funkcjonowanie pacjentów po 65 roku życia”
- mgr Jolanta Kociemba, mgr Renata Gibasiewicz (Klinika Otolaryngologii i Onkologii Laryngologicznej Katedry Otolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi oraz Onkologii Laryngologicznej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu), dr Magdalena Magierska-Krzysztoń)
13:45 – 14:05 „Presbyfonia – fizjologiczna zmiana jakości głosu osób starszych”
- mgr Klaudia Kawałek (Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. dr. Emila Warmińskiego w Bydgoszczy SPZOZ)
14:05 – 14:15 Dyskusja
Sesja II (Sala Senatu) – „Muzyka jako modalność terapeutyczna w pracy nad komunikacją dzieci z niepełnosprawnościami”
- Przewodniczą: dr hab. Paweł Cylulko, dr Wojciech Strzelecki
12:45 – 13:05 „Zachowania komunikacyjne małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku na prostych instrumentach muzycznych”
- dr hab. Paweł Cylulko (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu)
13:05 – 13:20 „Instrumenty muzyczne w terapii mowy. Od percepcji słuchowej do poczucia sprawstwa”
- dr Mirosława Cylkowska-Nowak (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Wielkopolskie Centrum Terapii Dzieci w Poznaniu)
13:20 – 13:35 „Walor komunikacyjny muzykoterapii aktywnej w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim”
- dr Wojciech Strzelecki (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
13:35 – 13:50 „Muzyka sposobem komunikacji? Rozważania na podstawie pracy muzykoterapeutycznej z dziećmi z ASD”
- mgr Marta Torchała (Szkoła Podstawowa dla Dzieci z Autyzmem w Poznaniu przy SOSW im. Zbigniewa Tylewicza w Poznaniu)
13:50 – 14:05 „Gdy dziecko mówi muzyką. Edukacja muzyczna w zakresie gry na fortepianie dziecka w spektrum autyzmu”
- mgr Joanna Grygier (Centrum Edukacji Artystycznej Joanna Grygier w Grodzisku Wielkopolskim)
14:05 – 14:15 Dyskusja
Sesja III (Sala C) – „Poza słowami – potencjał komunikacji alternatywnej i wspomagającej – część 1”
- Przewodniczą: dr Wojciech Lipski, dr Sławomir Tobis
12:45 – 13:10 „Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC – niejedno ma imię”
- mgr Edyta Tyszkiewicz (Centrum Neurorehabilitacji, Komunikacji Alternatywnej i Wspomagającej w Szczecinie)
13:10 – 13:35 „Diagnoza i terapia pacjentów neurologicznych bez kontaktu werbalnego za pomocą C-Eye X na przykładzie badań w oddziałach rehabilitacji neurologicznej”
- dr Bartosz Kunka (Assistech w Gdańsku)
13:35 – 13:50 „Praca z dzieckiem z wykorzystaniem AAC w placówkach Emedea”
- mgr Mirosława Maślak, dr Sabina Siwiec-Troszczyńska (OREW Emedea w Poznaniu)
13:50 – 14:05 „C-Eye jako narzędzie rozwijające komunikację dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi na przykładzie placówki Emedea – z doświadczeń praktyka”
- mgr Anna Szubin (OREW Emedea w Poznaniu)
14:05 – 14:15 Dyskusja
14:15 – 15:00 Przerwa obiadowa
15:00 – 16:30 Sesje równoległe
Sesja IV (Sala A) – „Varia”
- Przewodniczą: dr Kamila Bigos, dr Katarzyna Stachnik
15:00 – 15:20 „Zachowania komunikacyjne osób w stanie zaburzonej świadomości”
- dr Anna Rasmus (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)
15:20 – 15:40 „Rozumienie wypowiedzi w afazji”
- dr Kamila Bigos (Uniwersytet w Siedlcach)
15:40 – 16:00 „Wykorzystanie bajek audiodeskrypcyjnych w diagnozie i terapii osób chorych na stwardnienie rozsiane”
- dr Beata Jerzakowska-Kibenko (Szkoła Podstawowa nr 1 im. Karola Marcinkowskiego w Murowanej Goślinie)
16:00 – 16:20 „Wykorzystanie terapii dźwiękiem według metody Petera Hessa w regulacji organizmu i odzyskiwaniu komunikacji z samym sobą”
- dr Katarzyna Stachnik (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
16:20 – 16:30 Dyskusja
Sesja V (Sala Senatu) – „Dziecko – edukacja – terapia”
- Przewodniczą: dr hab. Ewa Gajewska, dr hab. Hanna Zielińska-Kostyło
15:00 – 15:20 „Czy mózgi dzieci adoptowanych są inne? Analiza osiągnięć w edukacji szkolnej”
- dr hab. Hanna Zielińska-Kostyło, prof. UWSB Merito (Uniwersytet WSB Merito w Toruniu)
15:20 – 15:40 „Funkcjonowanie dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego w warunkach szkolnictwa masowego”
- dr Magdalena Magierska-Krzysztoń
15:40 – 16:00 „Sprawności fonologiczne uczniów z przetrwałym zaburzeniem wymowy. Doniesienia z badań własnych”
- dr Agata Trębacz-Ritter (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
16:00 – 16:20 „Alberta Infant Motor Scales – zwalidowane narzędzie do oceny rozwoju motorycznego”
- dr hab. Ewa Gajewska, mgr Małgorzata Eliks (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
16:20 – 16:40 „Integracja Sensoryczna w perspektywie neurobiologicznej”
- dr Piotr Poniewierski (1;2); mgr Małgorzata Moneta1 (1 – V-MED Clinic Badania & Rozwój; 2 – Fundacja Na Niebiesko)
16:40 – 16:50 Dyskusja
Sesja VI (Sala C) – „Poza słowami – potencjał komunikacji alternatywnej i wspomagającej – część 2”
- Przewodniczą: dr Barbara Grabowska-Fudala, dr Agnieszka Żok
15:00 – 15:20 „AAC jako wsparcie mowy i mówienia – ujęcie rozwojowe”
- mgr Ewa Grzelak (indywidualna działalność terapeutyczna)
15:20 – 15:35 „Wpływ interwencji w zakresie komunikacji wspomagającej i alternatywnej na rozwój mowy dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Studium przypadku”
- Zofia Marek, dr Mirosława Cylkowska-Nowak (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
15:35 – 15:55 „Alternatywna forma porozumiewania się osoby niemówiącej za pomocą tablicy literowej – opis przypadku”
- mgr Ewa Przebinda (indywidualna działalność terapeutyczna)
15:55 – 16:15 „C-EYE oraz moduł eyefeel jako kluczowy element terapii neurologopedycznej i neurorehabilitacji na podstawie studium przypadku dorosłego pacjenta po epizodzie neurologicznym”
- mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska (Centrum Logopedyczno-Terapeutyczne "Dogadać się" Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska)
16:15 – 16:30 „Wykorzystanie programów komputerowych oraz technologii cyfrowych w pracy z osobami dorosłymi z afazją”
- dr Aleksandra Lidia Załustowicz (Uniwersytet im Adama Mickiewicza w Poznaniu)
16:30 – 16:40 Dyskusja
16:30 – 17:15 Przerwa kawowa
17:00 – 19:00 Sesje równoległe
Sesja VII (Sala A) – „Funkcje stomatognatyczne i jedzenia jako obszar zainteresowania logopedy i innych członków zespołów interdyscyplinarnych”
- Przewodniczą: dr Magdalena Magierska-Krzysztoń, dr Anna Lichnowska
17:00 – 17:20 „Fizjoterapeuta jako członek zespołu interdyscyplinarnego w leczeniu pacjenta z wadą szkieletową zgryzu”
- dr Jagoda Goślińska; dr Krystyna Hejdysz (Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu)
17:20 – 17:40 „Wpływ postawy na narząd żucia i artykulację”
- mgr Aleksandra Bluma (Centrum Medyczne Clinicproject w Poznaniu)
17:40 – 18:00 „Logopedia OrtognatycznaTM jako interdyscyplinarne wsparcie pacjentów z zaburzeniami w układzie stomatognatycznym”
- dr Anna Lichnowska (1); Adrian Gnatek (2); Szymon Tyszkiewicz (3): [1 – Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Kraina Wyobraźni” w Pabianicach; 2 – Centrum Stomatologii Estetycznej „Panaceum” Sp. z o.o. w Łodzi; 3 – Klinika Chirurgii Szczękowo-Twarzowej, Uniwersytet Medyczny w Łodzi]
18:00 – 18:40 „Pacjent niejedzący jako wyzwanie interdyscyplinarnej pracy terapeutów i lekarzy. Standard opieki nad dzieckiem z wyzwaniami w zakresie karmienia”
- mgr Agata Kalina (Fundacja „Cali Mali” w Poznaniu)
18:40 – 19:00 „Perspektywa studentów logopedii u progu startu zawodowego na współpracę z innymi specjalistami”
- mgr Natalia Michalak (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Sesja VIII (Sala C) – „Funkcje stomatognatyczne i jedzenia jako obszar zainteresowania fizjoterapeuty”
- Przewodniczą: dr Mirosława Cylkowska-Nowak, dr Sławomir Tobis
17:00 – 17:30 „Wybrane techniki manualne w terapii twarzy jako wsparcie leczenia pacjentów z zaburzeniami układu stomatognatycznego. Ujęcie praktyczne”
- mgr Paulina Trojan-Kaczmarek (Klinika SOMA MEDICA, Fizjoterapia - Osteopatia – Medycyna)
17:30 – 18:00 „Terapia dysfunkcji układu stomatognatycznego w ujęciu osteopatycznym”
- mgr Przemysław Kaczmarek (Klinika SOMA MEDICA, Fizjoterapia - Osteopatia – Medycyna)
18:00 – 18:30 „Integracja mechaniki głowy, szyi i żuchwy w kontekście metody ZOGA Multidimensional Movement”
- Wojciech Cackowski (ZOGA Multidimentional Movement)
18:30 – 18:45 Dyskusja
18:45 – 19:00 Zakończenie obrad
7 maja 2024 roku (wtorek):
9:00 – 11:00 Sesja panelowa „Krajobraz po pandemii COVID-19”
- Wystąpienia ekspertów: dr hab. Piotr Rzymski, prof. UM; dr hab. Michał Karlik, dr hab. Małgorzata Leszczyńska; dyskusja z udziałem uczestników konferencji
Warsztaty szkoleniowe:
11:30 – 13:30 Warsztat 1: „Nowy sposób komunikacji? Diagnostyka i terapia pacjentów przy pomocy systemu C-Eye (Cyberoko)”
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala C (parter)
- dr Bartosz Kunka, mgr Anna Szubin
11:15 – 12:45 Warsztat 2: „Pacynki jako narzędzie wspierające nauczyciela i terapeutę w pracy nad umiejętnościami komunikacyjnymi dzieci”
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala Senatu
- mgr Natalia Komar-Piątyszek
11:30 – 13:00 Warsztat 3: „Jak efektywnie pracować z robotem osobistym Foką Paro? Indywidualne podejście do seniora w Sopockim Centrum Seniora”
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, salka na antresoli
- mgr Agnieszka Cysewska
11:30 – 13:30 Warsztat 4: „Oddziaływania logopedyczne w presbyfonii”
Studium Wychowania Fizycznego, ul. Rokietnicka 5E (Dom Studencki „Karolek”), sala rehabilitacyjna
- mgr Klaudia Kawałek
10:30 – 12:00 Warsztat 5: „Neuroanatomia w neurologopedii z elementami preparowania anatomicznego”
Collegium Anatomicum, ul. Święcickiego 6, sala Zakładu Anatomii Prawidłowej
- dr Ewa Korzeniowska-Kromer; dr Alicja Sroka
11:15 – 12:00 Warsztat 6: „Zwiedzanie Centrum Symulacji Medycznej”
Centrum Symulacji Medycznej, ul. Rokietnicka 7, (parter)
- mgr Piotr Ziemak
13:45 – 15:15 Warsztat 7: „Terapia logopedyczna dziecka niemownego i niemówiącego z wykorzystaniem AAC”
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala C (parter)
- mgr Ewa Grzelak
13:00 – 14:30 Warsztat 8: „Wsparcie użytkownika AAC w nauce czytania i pisania z wykorzystaniem aplikacji mobilnych”
Centrum Kongresowo-Dydaktyczne, ul. Przybyszewskiego 37A, sala Senatu
- mgr Ewa Przebinda
13:45 – 15:15 Warsztat 9: „Warsztat terapii dźwiękiem wg metody Petera Hessa”
Studium Wychowania Fizycznego, ul. Rokietnicka 5E (Dom Studencki „Karolek”), sala rehabilitacyjna
- dr Katarzyna Stachnik
12:00 – 13:30 Warsztat 10: „Wybrane stany nagłe u pacjentów z problemami neurologicznymi”
Centrum Symulacji Medycznej, ul. Rokietnicka 7, (parter)
- mgr Rafał Wójcik
Więcej szczegółów o konferencji wraz z informacją o zasadach uczestnictwa i rejestracji.
Źródło: Uniwersytet Medyczny w Poznaniu.